اخبار ایرانیان دبیاخبار املاک دبیاخبار دبی

امارات و چین ۴۰ سالگی روابط دیپلماتیک خود را جشن می‌گیرند

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، امارات متحده عربی و جمهوری چین ۴۰ سالگی روابط دیپلماتیک خود را جشن می‌گیرند. این مناسبت با امید به توسعه و رشد مستمر روابط دو کشور در سایه حمایت رهبرانشان و به نفع منافع مشترک و آرزوهای دو ملت برگزار می‌شود.

تاریخ روابط
روابط دیپلماتیک بین ابوظبی و پکن از سال ۱۹۸۴ آغاز شد. در آوریل سال بعد، سفارت چین در ابوظبی افتتاح شد و در نوامبر ۱۹۸۸، چین کنسولگری خود را در دبی راه‌اندازی کرد. در عوض، سفارت امارات در پکن در مارس ۱۹۸۷ تأسیس شد و کنسولگری‌های امارات در هنگ کنگ و شانگهای در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۹ به ترتیب افتتاح شدند. همچنین، کنسولگری دیگری در گوانگژو در ژوئن ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. تعداد بیش از ۱۴۸ توافقنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف نشان‌دهنده عمق و گستردگی روابط و همکاری‌های دو کشور است.

ملاقات‌های رفیع
در چهار دهه گذشته، دیدارهای تاریخی بین رهبران دو کشور صورت گرفته است. رئیس‌جمهور چین، یانگ شانگکون، در دسامبر ۱۹۸۹ به امارات سفر کرد و با شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، بنیان‌گذار امارات، دیدار کرد. همچنین، شیخ زاید در مه ۱۹۹۰ به چین سفر کرد که این اولین سفر یک رئیس‌جمهور از کشورهای خلیج به چین بود. در جولای ۲۰۱۸، شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین، به امارات آمد و در این سفر، شراکت استراتژیک جامع اعلام شد.

نقشه نوعی
سفر شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌دولت امارات، به چین در جولای ۲۰۱۹ نقطه عطفی در روابط دو کشور بود. این سفر بر روابط اقتصادی تأثیر گذاشت و حجم تجارت غیرنفتی بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ به ۸۰.۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۷۷.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. چین همچنان بزرگترین شریک تجاری امارات در حوزه تجارت غیرنفتی است.

### شراکت امیدوارکننده
روابط امارات و چین به عنوان یک شراکت امیدوارکننده و قابل توسعه دیده می‌شود. کمیته اقتصادی و تجاری مشترک دو کشور در جلسه اخیر خود در فوریه گذشته در ابوظبی بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مشترک تأکید کرد تا از پتانسیل‌های گردشگری دو کشور بهره‌برداری شود. در سال ۲۰۲۳، تعداد گردشگران چینی به بیش از یک میلیون نفر رسید و تعداد پروازهای بین دو کشور به بیش از ۲۱۰ پرواز در ماه افزایش یافت.

فرهنگ و آموزش
بخش فرهنگ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مشترک در حال رشد است. هر دو کشور فرهنگ را به عنوان یک ابزار نرم برای تقویت همکاری و نزدیکی بین ملت‌ها می‌بینند. تبادل بازدیدهای دانشجویی، مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای و امضای توافقنامه‌های فرهنگی نشان‌دهنده این همکاری است. مرکز شیخ زاید بن سلطان آل نهیان برای آموزش زبان عربی در چین به ترویج فرهنگ عربی کمک کرده و پروژه‌های متعددی برای آموزش زبان چینی در امارات راه‌اندازی شده است.

این روابط فرهنگی و آموزشی به تقویت پیوندهای انسانی و تمدنی بین دو کشور کمک می‌کند و نشان‌دهنده علاقه‌مندی جوانان اماراتی به یادگیری زبان چینی است.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا